torsdag 10 november 2011

Lära sig med musik / Learning with music

Min lilla M älskar musik. Inte så konstigt kanske med en sångar-mamma, en gitarr-spelande pappa och massa musikaliska släktingar. :-) Jag hoppades att hon skulle bli musikalisk och det verkar som om det har blivit så. Hon sjunger hela tiden och när jag sjunger med henne så följer hon min melodi med rätt toner. :-D

Jag har sjungit för henne ända sedan jag fick reda på att jag var gravid. Det sägs ju att barnet kan höra och lära sig känna igen melodier redan i magen. Jag nynnar och sjunger ofta när jag går omkring här hemma och tills för några månader sedan så gjorde M rörelser till sångerna men sjöng inte själv. Så en dag när jag sjöng för henne stannade jag innan frasen var slut i en sång och hon fyllde i rätt ord! Jag provade mitt i en mening, och hon kunde det ordet med! Efter det har det gått fort. Hon går och sjunger många barnsånger med (nästan) rätt ord och melodi. Även sådana som jag aldrig sjunger (som hon har hört någonstans).

Jag är imponerad!! Vilket minne barn har!

Nu har jag funderat på sånger som jag kan använda för att lära henne saker "undermedvetet". Det är så roligt att sjunga och kan jag lära henne något samtidigt så är det ju bara en bonus. :-)



Här är några sånger och ramsor som jag samlat på mig.




Årstider

Titta ut, titta ut en minut! Titta ut, titta ut en minut!
Vilken årstid är det nu? Kan vi svara, jag och du?
Jo, det är sommar och sol, det är bad i en pool,
myggor och blommor och bin.
Jo, det är sommar och sol, det är bad i en pool,
myggor och blommor och bin.

Titta ut, titta ut en minut! Titta ut, titta ut en minut!
Vilken årstid är det nu? Kan vi svara, jag och du?
Jo, det är höst i vårt land, lite regnigt ibland.
Bladen får jättefin färg.
Jo, det är höst i vårt land, lite regnigt ibland.
Bladen får jättefin färg.

Titta ut, titta ut en minut! Titta ut, titta ut en minut!
Vilken årstid är det nu? Kan vi svara, jag och du?
Jo, det är vinter och snö, det är is på var sjö,
vinden den blåser så kall.
Jo, det är vinter och snö, det är is på var sjö,
vinden den blåser så kall.

Titta ut, titta ut en minut! Titta ut, titta ut en minut!
Vilken årstid är det nu? Kan vi svara, jag och du?
Jo, det är vår, o vad skönt! Det är blommor och grönt.
Fåglarna kommer tillbaks.
Jo, det är vår, o vad skönt! Det är blommor och grönt.
Fåglarna kommer tillbaks.

Månader

Januari börjar året,
februari kommer näst.
Mars, april har knopp i håret,
maj och juni blommar mest.
Juli, augusti och september härlig sommar är det då.
Men oktober och november och december äro grå.

Veckodagar
(Gesällens visa)
Måndag gör jag ingenting, ingenting, ingenting
Tisdag ser jag mig omkring, mig omkring, mig omkring
Onsdag går jag ut och vankar
Torsdag sitter jag i tankar
Fredag gör jag vad jag vill
Lördag stundar helgen till


Måndag är så mallig, först han är.
Tisdag kommer efter, sur och tvär.
Onsdag ska jämt bråka,
Torsdag hoppar kråka,
Fredag han är nitti år, sådär.
Lördag bjur på kola,
Söndag han kan måla.
Alla veckans dagar har du här.


Fingrar


Tumme möter tumme, pek möter pek
det tycker pek är en rolig lek.

Tumme möter tumme, lång möter lång
det tycker lång var en rolig sång.

Tumme möter tumme, ring möter ring
det tycker ring var ett roligt spring.

Tumme möter tumme, lill möter lill
det tycker lill vi tar en gång till……

Gör på samma sätt med den andra handen
och avsluta efter sista versen med:

…………….men det är det ingen annan som vill
så lill möter lill och de andra står still.



Kroppsdelar
Huvud axlar knä och tå, knä och tå
Huvud axlar knä och tå, knä och tå
Ögon, öron, kinden klappen få
Huvud axlar knä och tå, knä och tå


Klappa händerna när du är riktigt glad. (klapp, klapp)
Klappa händerna när du är riktigt glad. (klapp, klapp)
Du kan också glädja andra som på denna jorden vandra,
klappa händerna när du är riktigt glad. (klapp, klapp)

Stampa fötterna när du är riktigt glad. (stamp, stamp)
Stampa fötterna när du är riktigt glad. (stamp, stamp)
Du kan också glädja andra som på denna jorden vandra,
stampa fötterna när du är riktigt glad. (stamp, stamp)

Knäpp med fingrarna när du är riktigt glad. (knäpp knäpp)
Knäpp med fingrarna när du är riktigt glad. (knäpp knäpp)
Du kan också glädja andra som på denna jorden vandra,
knäpp med fingrarna när du är riktigt glad. (knäpp knäpp)

Säj hej, hej till vännen som sitter där. (hej, hej)
Säj hej, hej till vännen som sitter där. (hej, hej)
Du kan också glädja andra som på denna jorden vandra,
säj hej, hej till vännen som sitter där. (hej, hej)

Gör nu alltihop när du är riktigt glad.
(klapp klapp, stamp stamp, knäpp knäpp, hej hej)
Gör nu alltihop när du är riktigt glad.
(klapp klapp, stamp stamp, knäpp knäpp, hej hej)
Du kan också glädja andra som på denna jorden vandra,
gör nu alltihop när du är riktigt glad.
(klapp klapp, stamp stamp, knäpp knäpp, hej hej)



Vi sätter högra foten fram,
vi sätter högra foten bak,
Vi sätter högra foten fram och skaka lite grann.
Och vi gör en Honky Tonky
som vi gör varenda da,
Och det var allt för denna gång.

Åh Åh Honky Tonky (klapp, klapp)
Åh Honky Tonky (klapp, klapp)
Åh Honky Tonky, det är en sång
som det svänger om! HEJ!

Sjung även om armen, fingret, örat mm.


Två små händer
(mel: Gubben Noa)
Två små händer, två små händer
har vi allihop.
Med dem kan vi smeka,
fingrarna kan peka.
Två små händer, två små händer
har vi allihop.

Två små fötter, två små fötter
har vi allihop.
Med dem kan vi trampa,
sparka boll och stampa.
Två små fötter, två små fötter
har vi allihop.

Två små ögon, två små ögon
har vi allihop.
Med dem kan vi titta,
gömda saker hitta.
Två små ögon, två små ögon
har vi allihop.

Två små öron, två små öron
har vi allihop.
Med dem kan vi lyssna
om vi är riktigt tysta.
Två små öron, två små öron
har vi allihop.


Siffror

En, två, tre, fyr
fem och sex och sju,
ut i skogen tåga alla nu.
Far går först och Tummeliten sist.
Tyst det är, ej rörs en enda kvist


Fem fina fåglar satt på en gren,
en ramla ner så var det bara
1,2,3,4 fåglar kvar


1. En och två och tre indianer,
fyra, fem och sex indianer,
sju och åtta och nio indianer
 tio små indianer.

2. Alla hade dom fjädrar på huvét,
alla hade dom pil och båge,
alla var dom stora och starka
 för björnen skulle dom ta.

3. Hysch, nu hör jag hur det brakar,
Hysch, nu hör jag hur det knakar,
Hysch, nu hör jag hur det brakar,
För nu kommer björnen fram.

4. En och två och tre indianer,
fyra, fem och sex indianer,
sju och åtta och nio indianer,
tio indianer sprang hem!


Fem små apor hoppade i sängen
låt ena handens fingrar "hoppa" på andra handen = sängen.
en ramla ner och slog sitt lilla huvud.
håll om huvudet med båda händerna
Mamma ringde doktorn och doktorn svara:
låtsas att du ringer
- Inga apor i sängen får vara
hytt med fingret

Fyra små apor...

Tre små apor...

Två små apor...

En liten apa hoppade i sängen...

Inga små apor hoppade i sängen
ingen liten apa ramla och slog sitt lilla huvud.
Ingen mamma ringde doktorn
och doktorn slapp svara.
Och mamma kramar fem apor så rara.

Bokstäver

(mel. Blinka lilla stjärna)
ABCDEFG
HIJKLMNOP
QRS TUV XYZÅÄÖ
Jag kan sjunga ABC, nu kan du väl sjunga med!





Little M loves music. I'm not that surprised with a singing mum, guitar-playing dad and lots of musical relatives. :-) I was hoping she would be musical and it seems like she is. She sings all the time and when I sing with her she follows my voice with the ringt notes. :-D


I have been singing for her since I found out I was pregnant. They say the baby can hear and learn to recognize tunes already in the womb. I hum and sing a lot when I walk around our home and up until a few months ago, M did the moves to the songs but she didn't sing herself. One day I stopped before I finished a line in a song and she filled in the right word! I tried stopping in the middle of a line and she knew that word too! After that things have gone quickly. She sings lots of kids songs with (almost) the right words and melody. She even sings song I haven't sung for her (that she probably has heard elsewhere).


I am impressed!! What good memory children have!


I have been thinking about songs that I can use to teach her things when she is not "aware" of it. Singing is so much fun and if I can teach her at the same time I guess it's a bonus. :-)


I have collected songs and such (in Swedish) but I know some of them can be found in English too.


Good things to learn by singing might be:


Seasons of the year
Months of the year
Days of the week
Names of fingers
Bodyparts
Numbers
Letters






--------------------------------------------------------
Om de roliga och lärorika aktiviteter vi gör med lilltjejen M!

About the fun and educational activities we do with toddler M!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar